Cos de l'article

El passat 4 de juliol de 2017 es va dur a terme la jornada “Construïm canvis amb eines pedagògiques” en el marc de la V Jornada d’equips de centre d’orientació educativa, model competencial orientador. Programa.

 

Galeria de vídeos

El contingut de la jornada va girar al voltant de la importància de l’orientació en el procés de la construcció de la identitat personal i social, el treball en xarxa dins dels centres i entre els centres i les eines pedagògiques que ho fan possible dins l’aula, el centre i l’entorn.

 

 

Mostra fotogràfica de la jornada

La participació activa dels assistents a la jornada es va materialitzar en el work-cafè, un espai ideat per poder compartir en petit grup les bones pràctiques . Les 35 taules de treball incloïen pràctiques guiades a través dels criteris i indicadors del model competencial orientador, SCAP, que permetien reflexionar conjuntament i aprendre els uns del altres.

 

 

Mostra de 35 pràctiques educatives amb guiatge de criteris i indicadors del Model competencial orientador

Les 35 taules de treball van exposar un pòster de cadascuna de les pràctiques presentades amb el guiatge de criteris i indicadors SCAP. Els pòsters, que es varen poder compartir amb tots els participants al llarg de la jornada, exemplifiquen la construcció de les bones pràctiques a partir dels criteris i indicadors SCAP: cada pràctica pedagògica es fonamenta en un criteri i indicador. 

 

 

 

Conclusions “ Visual thinking” de la jornada

La jornada es va tancar amb la presentació visual de les idees i imatges força que destaquen la importància de l’orientació i l’acció tutorial fetes en equip i des de tots els àmbits i/o matèries, i de la construcció dels canvis amb eines pedagògiques amb la finalitat que l’alumne assoleixi les competències bàsiques i sigui conscient de les seves capacitats intel·lectuals, físiques, ètiques, emocionals i socials.

Més informació de l’itinerari formatiu del model competencial orientador

 

 

 

Enregistrament acústic i visual de la conferència del Dr Roca: Aprenentatge competencial i avaluació orientadora

 

 

PTT de la conferència del Dr Roca: Aprenentatge competencial i avaluació orientadora

 

PTT Acompanyar per aprendre: acció tutorial i orientació educativa

 

 

 


 Centre Documents la jornada
Programa de la jornada Programa jornada
El centre que projecta: Jo projecto

Presentació jornada

Pindola projecció

Fitxa Can Planas

La veu del centre i de l’empresa: de l’aula al món professional  
Triem i remenem Un munt d’activitats curriculars  

Passem a la pràctica I: Presentació de centres

Itineraris de 4t d'ESO 

Passem a la pràctica II: Presentació de centres

 

Taller de creació de píndoles d’orientació acadèmica i professional

 
Presentació eina d’orientació per a joves: Plataforma MyWaypass  
Proposta de planificació de centre de l’orientació acadèmica i professional  

Aspectes que han de tenir presents les famílies en l’orientació acadèmica i professional dels seus fills Enregistrament

 
Recapitulem: El valor afegit de la projecció  

 


  Documents la jornada
Programa de la jornada Programa jornada
Presentació i contextualització de la jornada Presentació jornada
Reflexions de dos experts: Conversa pedagògica

L’abast i el valor de la funció docent en el context educatiu actual

 
Relat: Model competencial orientador Relat

Taula rodona

Quins criteris de centre afavoreixen la millora educativa i/o la innovació?

Com ens fan de guia pel canvi i la seva avaluació?

Document

L’equip impulsor organitza i fa propostes de millora de l’orientació

educativa i l’acció tutorial

Acompanyar per avançar

Projectes trimestrals

SCAP centre orientador

El Consell orientador: finalitat, contingut i estructura. Models de Consell

orientador

Com millorar acompanyament

Consell orientador 1

Consell orientador 2

Curriculum pas a pas

Autoavaluació

Consell orientador 3

Consell orientador 4

Elecció Batxillerat

Elecció Itinerari

Reconeixement social curricular

 

Conclusions  

 

Professionals de l'orientació Experiència
Presentació de la nova llei de la Formació Professional a càrrec del Sr. Xavier Casares, President del Consell Català de la Formació Professional Presentació
La personalització: una estratègia global de centre
Institut Quatre Cantons (Barcelona)
Presentació
Experiències d’èxit en orientació acadèmica i professional coordinada  
ESO. Presentació Fundació Bertelsmann  
ESO. Institut de Mollet del Vallès Presentació
ESO. Escola Virolai (Barcelona)  
FP i Batxillerat. Institut Pere Martell (Tarragona) Presentació
FP i Batxillerat. Institut Torre Roja (Viladecans)  
Proposta d’organització innovadora: “Girem la truita”. Institut Baix Montseny (Sant Celoni)  
Acompanyament en la construcció del projecte vital de l’alumne a partir de les competències bàsiques. Institut Antoni Marti i Franquesa (Tarragona) Presentació
Projecte transversal 4t ESO: Planifico el meu futur. Institut L’Estatut (Rubí)  
Professionals de l'orientació Experiència
Conferència inaugural: L’orientació educativa avui: del ventall de voluntats al jazz. Sr. Jordi Riera, Catedràtic d’Educació de Blanquerna de la Presentació
Les claus del canvi per a la millora pedagògica. Sra. Maria Masip, Professora de secundària i formadora del Departament d’Ensenyament i de l’ICE de la UAB Presentació
Institut Baix Montseny (Sant Celoni)  
Institut Taradell (Taradell)  
SIN Joan Triadú (Ribes de Freser)  

II Jornada d'Equips impulsors: Lideratge pedagògic i Model didàctic orientador

Material de la Jornada

Recull de Conclusions


  Material
Com emergeix la necessitat d'un pla d'acció sobre el model didàctic orientador? Context, disseny i implementació. Orientació des de les àrees: activitats SCAP
Rosa Comes i Marc Valls (Institut Joan Triadú)
Presentació

Graella de presentació d'experiències

 

 

 


Professionals de l'orientació Experiència
Millora del pla d’orientació acadèmica i professional a 3r i 4t ESO
Josefina Granero
Presentació
La mirada coeducativa en el treball competencial
Ma. Luisa Bravo
Presentació
Projecte Can Jaume 2013-14
Ana R. Moliner
Presentació
La meva experiència com a professora en un hospital de dia per adolescents
Gemma Turullas
Presentació
Memòria d’una experiència aplicada amb alumnat amb NEE de 2n d’ESO
Carme Baqué i Àngels Díaz
 
La importància del treball de la resilència
Sílvia Matas
Presentació
Com és el nostre centre
Abel Soto, Ignasi Charles i Jordi Bort
Presentació
El treball cooperatiu en competències comunicatives, un objectiu de centre
Ricard Madrià
Presentació
Paper de l’orientador de centre en l’organització de la seva resposta eductiva des de la USEE
Lourdes Soler
Presentació
Carpeta docent: Participació dels alumnes en el PDC
Assumpta Monsalve
Presentació
Carpeta docent: Potenciar l’acció orientadora de centre des de la tutoria
Patrícia Sanz i Begoña Zarza
Presentació
Portafolis docent: l’orientació a 4t d’ESO
Crisitna Saavedra
Presentació

Segona Jornada d'orientació educativa. 1 de juliol de 2014

L'objectiu de la Jornada és compartir, entre centres, pràctiques pedagògiques i d'organització per la desplegament de l'orientació educativa.

Jornada celebrada al CAR de Sant Cugat del Vallès. 1 de juliol de 2014

Programa


Centre Pla d'acció de millora de l'orientació educativa Presentació
a la jornada
A 1 Tutoria entre iguals per propiciar la socialització i la integració
Institut Josep Mestres i Busquets (Viladecans)
Document Document
A 2 Petjades. Com els alumnes de 4t acompanyen des de les àrees els de 1r
Institut Pere Fontdevila (Gironella)
Document Document
A 3 Un projecte de vida construït en xarxa
Institut Júlia Minguell (Badalona)
Document Document
A 4 “Que no t’amarguin els exàmens”: un caramel orientador per a la realització d’exàmens
Institut Torras i Bages (L'Hospitalet de Llobregat)
Document Document
B 1 Orientació: l’essència per construir un projecte educatiu contextualitzat
SI Sant Llorenç de Morunys
Document Document
B 2 MillorAAAnt els equips docents
Institut Voltreganès (Les Masies de Voltregà)
Document Document
B 3 Sortim a navegar, preparem les veles. Treball curricular amb metodologia competencial orientadora
Institut Salvat Papasseit (Barcelona)
  Document
B 4 Llegir ens fa créixer, un projecte orientador intercentres
Institut Arraona (Sabadell)
Document Document
C 1 Millora de la competència d’aprendre a aprendre
Institut Mediterrània (Castelldefels)
Dossier
Reflexió
Rúbrica
Autoavaluació dossier
Autoavaluació
Document
C 2 Projecta’t. La vida social i comunitària, una porta oberta cap al projecte professional de l’alumnat
Institut Taradell
  Document
C 3 “Un tastet i una mica més”: creixem tots junts des de l’orientació i la tutoria
Institut Fòrum 2004 (Sant Adrià de Besòs)
Document Document
C 4 Autonomia 3D. Capacitar l’alumnat per reflexionar i prendre decisions
Institut Castellbisbal