• Imprimeix

Currículum 2007

El currículum d'ESO

 

Publicació currículum ESO

Entenem per currículum de l'educació secundària obligatòria els objectius, competències bàsiques, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació d'aquest ensenyament. 


 Competències bàsiques

Les vuit competències que l'alumnat ha de desenvolupar a l'educació bàsica i que emmarquen el currículum. (Annex 1 del decret 143/2007) 

cb

Els continguts de les diferents matèries del currículum contribueixen a l'adquisició de les competències bàsiques. Cadascuna de les matèries, per la disciplina que comporta, té una o més competències que li són pròpies a les que contribuirà amb major grau d'intensitat, però també ha de contribuir, encara que amb menor mesura a l'adquisició de les altres competències bàsiques.

MATÈRIES

Àmbit de llengües: llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura, llengües estrangeres

Dimensió comunicativa 

  • Participació en interaccions orals, escrites i audiovisuals
  • Comprensió de missatges orals, escrits i audiovisuals
  • Expressió de missatges orals, escrits i audiovisuals
  • Coneixements del funcionament de la llengua i el seu aprenentatge

Dimensió estètica i literària

Dimensió plurilingüe i intercultural


Ciències de la naturalesa

Continguts comuns a tots els blocs

  • Per afrontar la comprensió de fenòmens i situacions complexos
  • Per investigar els problemes, obtenir dades i reconèixer evidències
  • Per extreure conclusions, validar-les, sintetitzar-les i comunicar-les
  • Per transferir el nou coneixement a la interpretació d'altres fenòmens i a l'actuació conseqüent i responsable

Ciències socials, geografia i història

Continguts comuns per a tota l'etapa

Continguts específics per a cada curs


Educació física

  • Condició física i salut
  • Jocs i esports
  • Expressió corporal
  • Activitats en el medi natural

Educació per al desenvolupament personal i la ciutadania

Objectius:

  • Aprendre a ser i actuar de manera autònoma
  • Aprendre a conviure
  • Aprendre a ser ciutadans i ciutadanes en un món global 

Educació visual i plàstica

  • Explorar i percebre
  • Interpretar i crear
  • Dimensió social i cultural

Llatí

  • El sistema de la llengua llatina
  • La història i l'evolució de la llengua llatina
  • La cultura llatina: del món clàssic a l'actualitat

Matemàtiques

Processos i actituds que cal desenvolupar de manera general en tots els cursos

  • Organització del pensament matemàtic propi.
  • Confiança en les capacitats pròpies per afrontar situacions problemàtiques, copsant les relacions matemàtiques i utilitzant-les per a prendre decisions.
  • Perseverança i flexibilitat en la cerca de solucions als problemes i en la millora de les proposades.
  • Comunicació del pensament matemàtic propi a companys i professors i contrast amb el dels altres.
  • Connexions entre els diferents blocs de matemàtiques i amb altres matèries.

Música

  • Escoltar i comprendre
  • Interpretar i crear
  • Dimensió social i cultural

Tecnologies

  • La tecnologia i el procés tecnològic. Eines i materials de tecnologia
  • Disseny i construcció d'objectes
  • Les TIC com eina per a la integració i la comunicació de la informació

Història i cultura de les religions

  • Societat, cultura i religió: de les societats prehistòriques al món clàssic, les civilitzacions de l'Extrem Orient
  • Les grans religions monoteistes: judaisme, cristianisme i islam. Evolució històrica.
  • Anàlisi del fet religiós
  • Les religions en el món actual

Cultura clàssica

  • Grècia i Roma com a civilitzacions històriques
  • L'herència de la cultura clàssica
  • Iniciació als elements bàsics de les llengües i literatures grega i llatina

Emprenedoria

  • Autoconeixement i itinerari formatiu
  • Mercat laboral i activitat econòmica
  • Iniciativa emprenedora i projecte d'empresa

Optatives específiques (4t curs)

Biologia i geologia

Educació visual i plàstica

Física i química

Informàtica

Llatí

Música

Segona llengua estrangera

Tecnologia


Horaris ESO

Quadres amb l'estructura horària de l'etapa (annex 3, annex 4 i annex 5 del Decret 143/2007, modificat pel Decret 51/2012).


Presentació currículum ESO

Exposició de les idees força, les competències bàsiques, les àrees, metodologia i avaluació que comporta el currículum per competències.